15 October 2012

Parut Oh Parut...

Assalamualaikum....
Hye..mesti korang tertanya-tanyakan kenapa ade gambar tangan berparut pulak kat atas tu..sebenarnya kat atas tu, gambar tangan dhiya lah..mesti korang pikir dhiya ni budak nakal kan? Sebenarnya ada kisah tersendiri dengan parut di atas tu. Parut ni dhiya dapat masa dhiya baby lagi. akibat BRANULA... tau branula tu ape? nih gambar nye di bawah...
Branula ni dimasukkan kepada pesakit yang admit ward untuk memasukkan ubat atau infusi intravena. Berbalik pada kes dhiya tadi, branula dhiya di insert oleh seorang jururawat terlatih atau staffnurse (SN).
Branula tersebut tidak insert kedalam vena(salur darah tapi terus masuk ke kulit. So, infution yang di runkan selama itu telah masuk ke kulit. Dari cerita mak, mak kata masa tu tangan dhiya dah mengembung macam belon. kira kita panggil sekarang edema atau pun fluid overload maybe...Menurut seorang doktor yang dhiya kenali, Infution tu boleh menyebabkan kesan seperti terbakar ke atas kulit. tapi versi lain yang dhiya dengar dari mak, kulit dhiya terkoyak semasa branula dikeluarkan. wapucitau la...  SN yang bertanggungjawab tu pun punya la meminta maaf macam nak rak. Takut kena saman lah tu. (bil sepital dia tolong bayar . and beli macam2 tok dhiya masa tu.. eleh kita kecik lagi baru 7 hari wat pe beli macam2, bukan kita tau pun.) Doktor pulak nak sedapkan hati mak ngan ayah dia bagitau kat mak dengan ayah yang luka tu tak kan tinggal parut bila dah besar nanti. Habis skang ni dah nak jadi bini orang pon ade lagi kat tangan ni. Besar lagi.. teringin pulak Dhiya nak jumpa orang yang wat tangan dhiya  macam ni boleh x?
berblog untuk hiburkan hati ^_^

3 comments:

K O R I E said...

maybe, ini adalah salah satu knpa ko jadi jururawat ~

^^

EPIK said...

kalo jmpe orang tu mintak dia rumah ng kereta lak..

Potrait Manusia Menggunakan Jari

Anonymous said...

Undeniably believe that that you stated. Your favorite reason seemed to be on the internet
the easiest factor to keep in mind of. I say to you, I certainly get annoyed even as
people think about concerns that they plainly do not realize about.
You controlled to hit the nail upon the highest and outlined out the entire thing
without having side effect , folks can take
a signal. Will probably be back to get more. Thanks
My web blog :: Canada Goose Jakke